Covid-19 salgını sonrası iş yerine dönmek, salgının kendisinden sonra muhtemelen günümüzün en büyük zorluklarından biri olacak. Böyle bir dönemde bir yandan çalışanların hastalığa yakalanma riskini en aza indirmek, bir yandan da operasyonların verimli şekilde devam etmesini sağlamak için neler yapılmalı?

Koronavirüs sonrası iş yerleri nasıl değişecek? Covid-19 sonrası öngörüler

Koronavirüs’ün ve diğer global etkilerin sebep olduğu ekonomik çalkantıların ortasında, yöneticiler iş yapış biçimlerine olan bakış açılarını değiştiriyor. Birçok işletme ofislerini, fabrikalarını, mağazalarını ve diğer tesislerini nispeten boş bırakan yeni çalışma yöntemlerini benimsemeye başladı.

İlham verici uzaktan çalışma modelleri

Peki iş yerine dönmek zorunda olanları nasıl bir dünya bekliyor? Böylesi bir aksamanın ertesinde, devlet kısıtlamaları tamamen ortadan kalktından sonra yönetici ekipleri iş yerini yeniden güvenli bir çalışma ortamına çevirmek için ne tip sorumluluklar üstlenmeli? İşletmeyi kriz ortamından toparlanmaya taşıyan, iş gücünü yine güvenle ve motive şekilde çalışmaya yönlendiren bir rota nasıl çizilmeli?

İşte yöneticilerin Covid-19 sonrasında sorması gereken sorular:

Sağlığı ve güvenliği nasıl her şeyin önüne koyabiliriz? 

İş gücünün sağlığı ve güvenliği, yönetimin her zaman en önemli önceliği olmalıdır. Bu şirketler için aynı zamanda etik ve yasal boyutları da olan bir konudur. İş perspektifinden baktığımızda da personelini refahını korumak çok önemlidir çünkü operasyonlar onların emeği ve çabası olmadan başarılı olamaz. Çalışanlarınız, işlerine tüm detayları düşünülmüş bir planla geri dönmelerine yardımcı olduğunuzda size ve şirketinize daha çok güvenecektir. Bu başlık altındaki önerilerimiz şöyle:

  • Kısıtlamalar hafifletildikçe tüm ulusal ve yerel kurallara sadık kalmalı ve gerekli tüm önlemleri almalısınız. Ardından bu süreci tüm şirketle şeffaf bir şekilde paylaşabilirsiniz. 
  • Kurallar bölgeye, birime göre değişebilir ve birbiriyle uyum içinde olmayabilir. Eğer birden çok lokasyonunuz varsa bu tip durumlarda kritik işlerin nerede gerçekleştiğine bağlı olarak farklı senaryolar oluşturabilirsiniz. 
  • Bununla birlikte şimdiye kadarki uygulamalarınızdan farklı olarak yepyeni temizlik ve dezenfeksiyon protokolleri geliştirmeniz gerekebilir. 
  • İşyerinde sosyal mesafe kuralını uygulamak için farklı çalışma programları hazırlayabilir, personelinizi farklı gruplar halinde rotasyon ile iş yerine çağırabilirsiniz.    
  • Tüm çalışanlarınız için yeterli miktarda kişisel koruyucu ekipman (yüz maskesi, eldiven, dezenfektan vb.) bulundurmalı ve bunların kullanımı için yönergeler oluşturmalısınız.
  • Çalışanlarınız, müşteriler ve diğer ziyaretçiler için iş yerine girmeden önce ateş ölçümü yaptırabilecekleri sistemler kurabilirsiniz. 
  • Virüse maruz kalmış ve kendini karantinaya alması gereken çalışanlarınızla iletişim kurmak için teknolojiden yararlanabilirsiniz.

Kimi ne zaman iş yerine çağırmalıyız? 

Hangi çalışanınızı ne zaman ofise çağırmalısınız? Ofiste ya da varsa fabrika ve benzeri üretim merkezinizde olması gereken çalışanlarınızın, siz gerekli güvenlik önlemlerini alır almaz işe gelmelerini isteyebilirsiniz. Yine de kritik öneme sahip çalışanlarınızın kim olduğunu belirlemek için özel bir çalışma yapmanız gerekebilir. Önerilerimiz şöyle:

  • Covid-19 başladığında uzaktan çalışmayı planlarken hangi pozisyonların sürece daha hızlı adapte olduğunu, hangilerinin sorun yaşadığını hatırlayın. Bu tespit sayesinde kimin ne zaman iş yerine geri dönebileceğine dair kararları da daha etkili şekilde alabilirsiniz. 
  • Yüz yüze etkileşim gerektiren satış veya ilişki yönetimi gibi pozisyonlarda olan çalışanlarınızın görevlerini, değişen sağlık yönergelerine ve müşteri tercihlerine göre değiştirmeyi düşünebilirsiniz. 
  • Yaşadığı yer ofise uzak olan çalışanlarınızın uzun seyahatler yapmasına neden olmamak için sadece onlara özel olarak evden çalışma modelini kullanmaya devam edebilir ya da yaşadıkları yere yakın ortak çalışma alanlarında çalışmalarını sağlayabilirsiniz. 

Çalışanların bu değişikliği yönetmek için neye ihtiyacı var? 

Çalışanların katılımı olmazsa en iyi düşünülmüş planlar bile sorun çıkarabilir. Yönetici olarak tüm sürece liderlik etmeli ve tüm çalışanların bu krizi aynı koşullarda yaşamadığını kabul ederek ilerlemelisiniz. 

  • Bazı çalışanlarınızın Covid-19’a yakalanma riskini artıran sağlık koşulları olabilir ya da ofise dönmek konusunda çeşitli sebeplerden isteksizlik yaşıyor olabilirler. Veyahut kimilerinin bakmak zorunda oldukları hastalar, çocuklar; işe dönmelerini zorlaştıracak, belki de imkansız hale getirecek başka benzer sorumlulukları olabilir. Bu tip durumlara duyarlılık göstermenizi öneririz. 
  • Çalışanlarınızın pandemi sonrasında yeni çalışma koşullarına uyum sağlamak için zamana ihtiyaç duyacaklarını kabul etmelisiniz. Tam da bu noktada çalışanlarınıza karşı şeffaf olmayı tercih edin ve şirketin onları korumak için hangi adımları attığını onlarla açıkça paylaşın.
  • Ofisten çalışan personelinizi işe yeniden alıştırmak ve uzaktan çalışanların motivasyonlarını yüksek tutmak yeni bir iletişim stratejisi geliştirmeniz gerekebilir. Bu aşamada insan kaynakları ekibinizle çok yakın çalışarak çalışanlarınıza yaşadığı zorlukları ve endişelerini bildirme şansını sunmalısınız.
  • İki yönlü bir iletişim kurarak Covid-19’un yarattığı krizi kurum kültürünü güçlendirmek, çalışan bağlılığını artırmak ve uzun vadede üretkenliği ve sadakati beslemek için bir fırsata dönüştürebilirsiniz.

İşletmeniz için en uygun Mikro Yazılım programını seçmek için tıklayın.

Şimdi Mikro Yazılım programlarını kiralama modeliyle de kullanabilirsiniz.