Yönetici özeti nedir?

Yönetici özeti, planın en önemli kısımlarını kısa ve öz bir şekilde vurgulayan tüm iş planınızın genel görünümüdür. Yönetici özetiniz, iş planınızın genel bir taslağı olmanın yanı sıra okuyucuyu etkileyebilmeniz için elinizdeki en büyük şanstır. İş planı hedef kitlesi genellikle meşgul yöneticiler ve yatırımcılardır, bu nedenle okudukları tek bölüm yönetici özeti olabilir. Yönetici özetinde, hazırladığınız iş planınızda verdiğiniz bilgilerin hiçbir önemli detayını atlamayarak ilgi çekici bir biçimde iletilmesini sağlamalısınız.

Yönetici özetinde hangi bilgiler olmalı?

Kısa ve profesyonel bir görünümü olması gereken yönetici özetini hazırlarken aşağıdakileri bilgileri eklemelisiniz: 

  • İş konseptiniz: Ürün ya da hizmet, pazar ve iş modelinizi kısaca anlatmalısınız.
  • Finansal veriler: Satış, karlılık, başa baş noktası, nakit akışı gibi finansal verilerinizin özetini içermelidir.
  • Finansal ihtiyaç: Ne kadarlık bir yatırıma ihtiyacınız olduğunu nedeni ile birlikte vermelisiniz.
  • Mevcut durum: Pazardaki durumunuz ve finansal durumunuz hakkındaki mevcut durumu burada özetlemelisiniz.
  • Başarılarınız: Bu noktaya kadar hedef olarak koyup, başarılı olduğunuz noktalardan burada bahsedebilirsiniz.

Yönetici özeti türleri nelerdir?

Yönetici özetleri hazırlanış amaçlarına göre iki farklı türde yazılabilir:

1. Resmi yönetici özetleri

Resmi yönetici özeti türü, şirketin adeta bir resminin basitçe çizildiği türdür. Bunun için Harvard Business Review’in kitabından alınmış İş Planı Oluşturma örneğinden yararlanabilirsiniz:

Özel İletişim Şirketi (‘ÖİŞ’), Florida Eyaleti yasaları altında 8 Kasım 2007 tarihinde şirketleşmiştir. Genel merkezi Kaliforniya Berkeley’dedir. Şirket, aşağıda ayrıntılarıyla tarif edilecek olan özgün telefon hizmeti ürününü geliştirme ve pazarlama amacıyla kurulmuştur. Şirket, vergi bakımından ‘S Şirketi’ olarak nitelendirilmek için Gelirler İdaresine, mali gelirler yasasının ilgili hükümleri gereğince talepte bulunmuştur. Şirket bu şekilde nitelendirileceğini öngörse de, henüz onay belgesini alamamıştır.

Şirket, Edward R. Defty ile Andrew P. Lazslo tarafından kurulmuştur ve kurucular, Paul Hoff ve Ann Mecada ile birlikte şirketi yönetmektedirler. Yönetim ekibi, Cohen, Berke, Bernstein, Brodie & Kondell, P.A., Florida Miami’de bulunan bir ticaret hukuku firmasının belli üyeleriyle birlikte şirketin ihraç edilmiş ve ödenmemiş hisse senetlerinin %100’üne sahiptir.

Şirket, insanların anonim kalarak ve mahremiyet içerisinde sıradan bir telefondan konuşup sosyalleşmelerine olanak vermek için tasarlanmış özgün bir ürün (Ürün) geliştirmiştir. İnsanlar, kendi telefon numaralarını, gerçek kimliklerini veya diğer kişisel bilgilerini açık etmek zorunda kalmadan açık bir şekilde birbirleriyle görüşebilirler. Ürün, ilk olarak online sohbet odalarıyla online ve offline arkadaş bulma hizmetlerinin kullanıcılarını hedefler. Genel olarak, özel online hizmet sunucularıyla (OHSler), internet hizmet sunucularıyla (İHSler), sohbet odalarıyla ve arkadaş bulma hizmetleriyle kurulacak stratejik iş ortaklıklarıyla pazarlanacaktır. Ek olarak şirket, internet ve daha geleneksel yazılı basın üzerinden belirlenmiş reklamlar yoluyla ürünü tanıtacaktır.

Şirket, ürünün piyasaya sürülme tarihini, beta testinin tamamlanmasının ardından 2008 nisan aynın başı olarak programlamıştır.

2. Misyon ifadesi olarak yönetici özetleri

Yönetici özetlerinin amacı, yatırımcılara iş hakkında genel bilgi bir bilgi sağlamaktır. Bu amacın dışında meşgul okuyucuyu iş planının geri kalanını okumaya ikna edecek içeriklerin eklenmesi de iş planınızın etkinliği açısından oldukça faydalı olacaktır. Bu etkiyi yaratabilmek için bir misyon ifadesi eklenerek, okuyucunun devam etmesi teşvik edilebilir. Misyon ifadesi olarak bilinen bu bölüm, yakaladığı fırsatı ve yaklaşımı kısa ve öz bir cümleyle tanımlamalıdır. Alıntı yaptığımız Harvard Business’ın kitabında özel bir medya kuruluşunun misyon beyanına örnek olarak şu cümle verilmektedir: “Bir yandan kullanıcı gizliliğini korurken, bir yandan da telefon iletişiminin tüm faydalarını sağlayan tek bir hizmeti tüketicilere sunmak. 

İş özeti ve iş tanımı nedir?

İş planınızda olması gereken bir diğer kısım ise işinizi tanımladığınız kısımdır. Burada iş anlayışınız çerçevesinde planlanan çalışmanın neden ve nasıl başarılı olacağının açıklığa kavuşturulması gerekiyor.

İşinizi nasıl anlatabilirsiniz? 

Bir iş fikri yatırımcınıza veya yöneticinize iletmek oldukça zor ve stresli bir iştir. Bunu kolaylaştırmak için yapabileceğiniz en iyi şey işinize, pazarınıza ve rakiplerinize hakim olmaktır.  

Bir iş özetine genellikle gireceğiniz sektörün özeti ile başlanır. Mevcut sektörden bahsederken aynı zamanda yazınızda gelecekte ortaya çıkabilecek olasılıklara da yer verilebilir. Doğrudan dahil olacağınız pazara ek olarak, ortaya çıkabilecek yeni ürün ve hizmetlere karşısında nasıl bir eylem planınız olduğunu açıklamak için mevcut diğer pazarlardan bahsetmek de önemlidir. İşletmenizi tanımlarken, bulunduğunuz pazarda bir sonraki adımda ne yapacağınızı vurguladığınızdan emin olun. Bu konuda da yine HBR’nin tavsiyelerine kulak verebiliriz: 

İş planınızı yazdıktan sonra bu bölümü gözden geçirip iş tanımınızı yeniden yazın. İş planınızın içeriğini yeniden düşünmek, iş tanımınızda değişikliklere yol açabilir.

İş tanıtımı yaparken aşağıdaki başlıkları doldurun:

  • İş konseptiniz ve işinizin şu anki durumu
  • Hedeflediğiniz pazarlar 
  • İşin türü
  • Ürün ya da hizmetin tam içeriği
  • İnsanların başka ürün ve hizmetler yerine sizinkini tercih etme sebebi
  • Finansal durum

İşletmeniz için en uygun Mikro Yazılım programını seçmek için tıklayın.

Şimdi Mikro Yazılım programlarını kiralama modeliyle de kullanabilirsiniz. Pazarlama planı nedir?