Tasarım ve geliştirme planının amacı nedir?

Tasarım ve geliştirme planı, bir ürün veya hizmetin tüm ihtiyaçlarını kapsayan ve iş planı içinde yer alabilecek bir plandır. Tasarım ve geliştirme bölümünün amacı, ürün ve hizmet tasarımının tanımını, üretim sürecini, üretim süreci içerisindeki geliştirme aşamalarını ve bunlar için gereken bütçeyi iş planının muhatabına sunmaktır.

İşletmeniz için bir geliştirme hakkında konuşurken sadece ürün ve hizmetle sınırlı kalmamız gerekmiyor. İş planınızda 3 farklı geliştirme türünden bahsedebilirsiniz:

  • Ürün geliştirme
  • Pazar geliştirme
  • Organizasyonel geliştirmeler

Bu planın uygulanmasından gelir elde edilmesine kadar her süreç dikkate alınmalıdır. Tüm bu geliştirme süreçleri, içeriklerine göre farklılık gösterse de, yapı ve hedefler etrafında inşa edilmelidir. Örneğin, pazar araştırması ile pazar geliştirme aşamasını belirli metriklere dayandırarak daha yakından takip edebilirken; organizasyonel geliştirmeler, işletmenizde için etkili ve uzun vadeli sonuçlara sebep olacaktır.

İş planının hedefi nelerdir?

Bir iş planındaki ilk adım hedef belirlemektir. Ürününüz için pazarı analiz ettiğinizde ve rekabet analizi yaptığınızda, geliştirme planınız için bir şablon edinmiş olursunuz. Geliştirme ve tasarım sırasında belirlenen hedefler genellikle ölçülemez olarak kabul edilir. Bazı durumlarda kısa sürede geri bildirim almak ve ölçmek zordur. Bu nedenle, hedef belirlerken kriterlerinizi net bir şekilde tanımlayın. Doğrudan işinizin başarısına etki edecek bu süreçleri değişen zamana göre belirleyebilirsiniz.

Tasarım planı nedir?

Tasarım planlaması, ürün veya hizmetinizle pazarda önemli bir yer almak ve rekabette öne çıkmak için gereken tüm tasarım eylemlerinin planlanması ve bütçelenmesidir. İşletmeniz için belirlediğiniz hedefler tasarım sonuçlarıyla ne kadar örtüşürse, o kadar fazla yatırıma ihtiyacınız olacaktır.

Ürün veya hizmetinizi oluşturup pazarladıktan sonra, artık her potansiyel müşteriyle doğrudan konuşamaz ve fikirlerinizi ifade edemezsiniz. Ürünün pazarlanmasıyla birlikte görsel iletişimin gücünden yararlanmaya başlamalısınız. Bu görsel iletişim aracı; gönderdiğiniz bir paket, broşür, web sitesi veya e-posta olabilir. Bunlardan hangisine ihtiyacınız olacak? Hangi tasarımlardan ne zaman yararlanacaksınız? Sizi diğerlerinden farklılaştıracak tasarımları ne kadar ilerleteceksiniz? Bunun için kaç kişilik bir takıma ihtiyacınız var? Ne kadar dış kaynak kullanacaksınız ve ekibinize ne kadar vakit ayırabileceksiniz? Gerçekleştireceğiniz her işlemin maliyeti nedir?

Daha önce bir tasarım ekibine liderlik etmediyseniz veya bu alanda çalışmadıysanız, deneyimli birinden yardım almanızı şiddetle tavsiye edebiliriz. Çünkü tasarım süreçleri, metriklerle doğrudan ilişki kuramayacağınız süreçlerdir.

Ürün geliştirmede, öncelikli hedefler arasında teknik geliştirmeler de yer almalıdır. Bir konserve ürün geliştirip pazarlayacağınızı hayal edin. Pazarlamanın amacı, içerdiği ürün türlerine göre hedef pazarda size yer açmasıdır. Öte yandan, bu kutunun satış noktasına ulaşımını kolaylaştırmak için paket tasarımını değiştirmek ve rafta daha uzun süre kalmasını sağlamak ise ürün geliştirme çalışmaları sonucunda çözülür.

Bu tür hayati bilgiler, pazardaki konumunuzu genişletecek ve size yeni alanlar açacaktır. Buradaki kilit nokta, sürecin iyi bir tasarımıdır.

İyi bir ürün geliştirme planı hazırlamadan önce:

  • İhtiyaçlarınızı iyi belirlemiş
  • Bu ihtiyaçları karşılayacak ekibi iyi seçmiş
  • Bu ihtiyaçların zaman ve insan planlamasını iyi yapmış olmanız oldukça önemlidir.

Ürün ve tasarım geliştirmede maliyet hesaplanması nasıl yapılır?

Ürün tasarımı ve geliştirmesi sırasında maliyetler hesaplanırken aşağıdaki maddeler dikkate alınmalıdır:

  • Hammadde: Ürünün üretiminde kullanılacak tüm hammadde ve malzemeler.
  • Personel giderleri: Ürün üretimi sırasında kullanacağınız tüm emek gücüne karşılık gelen personel maliyetleri. 
  • Genel masraflar: Vergiler, kira, telefon, elektrik vb. faturalar dahil olmak üzere tüm genel masraflar. 
  • İşletme giderleri: İşletmenin devamlılığı için gerekli olan tüm idari personelin maaşı, onlara verdiğiniz yan haklar, ofisi çalışır halde tutan tüm giderler.
  • Pazarlama ve satış: Ürün pazara çıkmadan önce pazarlama ve satış ile ilgili yapacağınız tüm çalışmalar için ayıracağınız bütçe. 
  • Dış hizmetler: Avukatlık, muhasebeci ve diğer danışmanlıkları kapsayan, almanız gereken dış hizmetler. 
  • Diğer giderler: Ürün geliştirme ile ilgili diğer giderler. 

İşletmeniz için en uygun Mikro Yazılım programını seçmek için tıklayın.

Şimdi Mikro Yazılım programlarını kiralama modeliyle de kullanabilirsiniz. Pazarlama planı nedir?