SEO, Search Engine Optimization yani Arama Motoru Optimizasyonu ifadesinin kısaltılmış halidir. Başta korkutucu gibi dursa da, detaylarını öğrendikçe, hiçbir gizemli yanının olmadığını görebileceğimiz bu kavramı gelin birlikte irdeleyelim.

SEO nedir ve ne işe yarar?

Google algoritması, insanların yaptığı aramalara göre her bir web siteye skor verir. Bu skorlar da aramalarda hangi sitenin daha yukarıda çıkacağını belirler. SEO, en basit tanımıyla, arama motorlarına web sitenizin Google’ın indeksinde (ve tercihen başlarda) gösterilmeye ‘değer’ olduğuna dair bilgi göndermeye yarayan, ölçülebilir bir süreçtir. Kısacası, skoru yüksek olan kazanır!

 

Şu anda dünyada neredeyse 1,9 milyar web site bulunuyor. İşte SEO, bunca site içinde sizin sitenizin görünür olmasını sağlayan, trafiğinizi hem miktar hem de kalite açısından artıran pazarlama tekniğidir.

 

SEO’yu hangi faktörler etkiler?

 

Google ve benzeri arama motorlarının siteleri sıralarken dikkat ettiği birçok faktör var. Bu faktörlerin hepsinin üzerinden geçmek pek mümkün olmasa da, en önemlilerine gerekli hassasiyeti göstererek yarışta rakiplerinizin önüne kolayca geçebilirsiniz. Peki bu faktörler hangileri?

 

  1. Alan adı itibarı: Domain Authority (DA) ismiyle de geçen bu metrik, web site linkinizin internette ne kadar fazla ve farklı yerde bulunduğuyla ilgilenir. ‘Domain’in alan adı demek olduğunu biliyoruz. ‘Authority’ de itibar manasına gelir. Siteleri sıralayan puanlama sisteminde, önemli bir nottur. Alan adının yaşının yüksek olması, web sitenize gelen bağlantıların sayısı ve kaynağı, içeriklerinizin özgünlüğü, sayfalarınızın ziyaret süresinin uzun olması vb. durumlar bu faktörü etkiler.

 

  1. Anahtar sözcükler: SEO, web sitenizde doğru anahtar sözcükleri (keyword) seçip kullanmakla başlar. Sitenize ve içeriğinize uygun anahtar sözcük belirlerken, bu sözcüklerin eş anlamlılarını ya da benzer kavramları da kullanabilirsiniz. Örneğin, “şarj cihazı” satıyorsanız, içeriklerinizde “power bank” sözcüğünü de kullanmalısınız.

 

  1. İlişki ve içerik: İçerikleriniz, metinleriniz anlattığınız şeyle gerçekten ilişkili mi yoksa biraz kolaya kaçıp başka yerden aldığını içerikler mi kullanıyorsunuz? Artık arama motorları bu ikisi arasındaki farkı anlayacak kadar akıllı. Bu yüzden, mümkün olduğunca ürün ve hizmetinizle, varlık sebebinizle doğrudan ilgili ve özgün içerikler üretmeye dikkat edin.

 

  1. Gelen ve giden link sayısı: Başka web sitelerden (özellikle prestijli, itibar sahibi olanlardan) size gelen linkler ile sizin sitenizden başka sitelere giden linklerin önemi büyük. Bu linkleri, durduğunuz yeri sağlamlaştıran bir ağın parçaları gibi düşünün. Ne kadar çok örerseniz, o kadar iyi durumdasınız demektir.

 

  1. Site yüklenme hızı: 3-4 saniyeden uzun olan web site yüklenme süreleri ziyaretçilerinizi kaybetmenize sebep olduğundan, Google’ın en çok dikkat ettiği konulardan biri de bu hız konusu. Bunun için doğru bir alan hosting şirketiyle çalışmalı ve sitenizi yavaşlatacak büyüklükte içerikler yüklemekten kaçınmalısınız.

 

  1. Responsive tasarım: ‘Responsive’ sözcüğü, ‘yanıt veren’ ve ‘uyumlu’ anlamına geliyor. Web dünyasında ise, sitelerin internete bağlanan tüm cihazlardan aynı şekilde ulaşılabilir oluşunu, mobile uygunluğunu ve fonksiyonelliğini anlatmak için kullanılıyor. Size de web sitenizi sade ve işlevsel bir tasarımla, karmaşık olmayan, kullanıcıyı düşünen bir menü yapısıyla kullanmanızı öneririz.

 

  1. URL yapısı: Linkleriniz basitleştikçe, kullanıcıların ve arama motorlarının sizi bulması ve anlaması da kolaylaşır. Onlarca harf ve rakamdan oluşan karmaşık linkler kafa karıştırıcı olacağı için, kelimelerin net olarak seçilebildiği, betimleyici linkler yazmalısınız.

 

  1. İçerik uzunluğu: İster ürün açıklaması, ister blog post yazıyor olun, her zaman bahsettiğiniz konu her ne olursa olsun o konuda yeterince detay verdiğinizden emin olun. Destan yazın da demiyoruz ama ortalama uzunluktaki yazılar çok kısa yazılara göre Google indeksine daha kolay giriyor.

 

Neden siz de SEO ‘yapmalısınız’?

 

Tıpkı sizin gibi, dünyadaki diğer tüm kullanıcılar da satın almak istedikleri bir ürün ya da hizmeti Google’layıp, tercihlerini ilk sıralardakilerden kullanıyorlar. Siz de SEO ile web sitenize binlerce ziyaretçi çekebilir, kaliteli bir trafik üretebilirsiniz. Bunu ücretsiz olarak yapıyor olmanız da cabası.

 

Not: Dünyadaki tüm aramaların %80’i Google‘dan gerçekleşiyor. Yahoo ve Bing‘in oranları ise %9’ar. Bu yazıda bahsettiğimiz teknikler daha çok Google hakkında olsa da, diğer arama motorları için de geçerli olduklarını söylemek mümkün.