Satış teklifleri, bazı işletme sahipleri için sancılı bir süreç ve zaman kaybı olarak görülebilir. Her ne kadar yöneticiler için zorlayıcı olsa da iyi hazırlanmış bir teklif, başarısız bir iş görüşmesinin gidişatını değiştirerek gelecekte daha fazla satışa kapı açabilir. Peki, satışlarınızı artıracak başarılı satış tekliflerini nasıl hazırlamalısınız?

Satış teklifi ne demek?

Satışın tamamlanmasından önce müşteriyle paylaşılan bir belgedir. Yaptığınız işin türüne göre değişmekle birlikte; müşteri, satışa sunulan ürün veya hizmetin türü, miktarı ve talep edilen ücretler hakkında bilgiler içerir. Bu belgenin genellikle geçerli olduğu bir aralık vardır.

Satış teklifi nasıl hazırlanır?

  • Planlı olun: Çoğumuzun satış teklifi hazırlarken yapacağı ilk şey, bir Word veya Excel dosyası açmak ve aklımıza gelen bilgileri direkt olarak yazıya dökmek olacaktır. Ama müşterileriniz için vakit nakittir ve okuması dakikalarını alacak bir teklifle karşılaştığında belgeyi okumadan kapatabilir. Böyle bir sonuç aldığınızda yazıya harcadığınız bütün vakit boşa gitmiş olur. Bu nedenle servis ve maliyet fiyatlarını içeren, muhatabınızın okuyabileceği uzunlukta, planlı bir teklif hazırlanmalıdır.
  • İçeriği netleştirin: Muhatabınızın sunacağınız satış teklifinden beklediği en önemli içerik fiyat bilgisidir. Bu nedenle hazırladığınız tekliflerde bu bilgiyi açıkça belirtmelisiniz. Tek bir fiyat teklif etmek, eğer müşterinizin düşündüğü fiyat aralığından yukardaysa red almanıza sebep olabilir. Sağlayacağınız hizmet yelpazesine bağlı olarak farklı fiyatlandırma seçenekleri ekleyebilirsiniz. Böylece muhatabınız, teklifinizi doğrudan reddetmek yerine farklı seçenekler arasından bütçesine uygun olanı seçebilir.
  • Fiyat avantajını vurgulayın: Satış teklifinizde fiyat avantajını vurgulamaktan kaçınmanız da yararınıza olacaktır. Gelin müşterinizle empati yapalım. Bir sorunumuz var ve karşı tarafın çözmesini bekliyoruz. İçeriği sunulan fiyatların ne kadar iyi olduğuyla doldurulmuş bir teklifle karşılaşmamız çok sinir bozucu olacaktır. Bu nedenle, hazırladığınız teklifte üzerine düşmeniz gereken nokta ihtiyaçları nasıl karşılayacağınızı muhatabınıza aktarabilmek olmalıdır. 
  • Alıcıyı belirtin: Alıcınızın kim olduğunu açıkça belirtmek de satış teklifleri hazırlamanın önemli hususlarından biridir. Onlara isimleriyle hitap edeceğiniz, ihtiyaçlarını ve çözümlerinizi anlatacağınız bir teklif, müşterinizi özel hissettirecektir.
  • Formatı belirleyin: Satış tekliflerinin formatı sektöre ya da firmaya göre değişiklik gösterebilir. Mal satışı için hazırlanacak teklif yalnızca bir sayfayken, bir reklam ajansının hazırlayacağı teklif birkaç sayfadan oluşabilir. Satış tekliflerinin formatı bulunduğunuz sektöre veya şirkete göre değişebilir. Bir ürün satışı için hazırlanacak teklif bir sayfa iken, bir reklam ajansının hazırlaması gereken satış teklifi birkaç sayfayı bulabilir. Ancak her satış teklifinin içeriğinde bulunması gereken bazı önemli maddeler vardır. Bunlar:
    • Satıcı firma bilgileri
    • Müşteri bilgileri
    • Teklif tarihi
    • Hizmet/ürün cinsi, miktarı, birim fiyatı ve KDV bilgisi
    • Ara toplam ve KDV dahil toplam tutar

Bu bilgilerle birlikte teklifinizi, sunduğunuz ürünler ve sağlayacakları faydalar kapsamında özelleştirebilirsiniz.

Satış teklifi nasıl takip edilir?

Teklifinizi hazırlayıp sunarak üzerinizden büyük bir yük kalktığını düşünebilirsiniz. Ne yazık ki sizinle bu kötü haberi paylaşmalıyız; işiniz bununla bitmiyor. Gönderdiğiniz teklifin takip edilmesi de gerekir. KOBİ’ler, satın alma sürecini takip etmek için genellikle özel bir çalışan tutmadıklarından, günlük işlerinin koşuşturmacasında teklifinizi görmeyebilirler. Bu nedenle özellikle küçük ve orta ölçekli işletmelerle çalışıyorsanız davetiyenizi gönderdiğiniz firma ile düzenli iletişim kurmanız, satış sürecinizi hızlandıracaktır.
Teklif takibinde dikkat etmeniz gereken diğer hususları şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Müşterinizi teklifi hemen kabul etmeye zorlamanız ters tepebilir ve müşterinizin teklifi reddetmesine neden olabilir. Bu nedenle gerekli yönlendirmeleri tatlı bir dille yapın ve müşterilerinizin yanıt vermesini bekleyin.
  • Teklif takibi sırasında mutlaka sözlü onay verecek müşterileriniz olacaktır. Ancak işlerinizin düzenli ve daha güvenli ilerleyebilmesi için müşterilerinizden yazılı olarak yanıt vermelerini isteyin. 
  • Gerekirse teklifinizi şirketin beklentilerine göre revize edin. Teklif tutarını düşürürken kar marjınızı korumaya çalışın ve piyasanın altında teklif vermeyin.

Şirket müşterileriniz ile olan iletişimi daha kolay yönetebilmek için Mikro Yazılım Müşteri Yönetimi Programı kullanabilir, Müşteri Takip Programı ile de etkin müşteri takibi yapabilirsiniz.


İşletmeniz için en uygun Mikro Yazılım programını seçmek için tıklayın.

Şimdi Mikro Yazılım programlarını kiralama modeliyle de kullanabilirsiniz.