Bu yazıda, işletmenizin pazarlama yol haritasını oluşturmanızı sağlayan pazarlama planını ve nasıl hazırlanabileceğini tüm ayrıntılarıyla anlattık.  

Pazarlama planı nedir?

Pazarlama planı, işletmelerin belirli bir zaman diliminde pazarlama stratejilerini organize etmek, yürütmek ve izlemek için kullandıkları stratejik bir yol haritasıdır. Pazarlama planları, şirket genelindeki çeşitli pazarlama ekipleri için ayrı pazarlama stratejileri içerebilir, ancak hepsi aynı iş hedeflerine yönelik çalışır. Pazarlama planının bir parçası olan iş planı, temel olarak potansiyel müşterilerinizi hizmet veya ürünlerinizi satın alan gerçek müşterilere dönüştürebilmeniz için gerekli aşamaları içeren bir ön hazırlıktır. 

İşletmeniz için amaçladığınız gelişmeleri pazarlama planı ile hayata geçirmek istiyorsanız şu adımlara bağlı kalmanız gerekir:

  • Pazarlama planınızı geliştirin
  • Pazarlama planınıza uygun hareket edin
  • Pazarlama planınızı denetleyin

Pazarlama planı hazırlamanın faydaları nelerdir?

Bir pazarlama planının amacı, satış taktiklerinizi ve stratejilerinizi organize bir şekilde yazmaktır. Bu, hedefinizden şaşmamanıza ve kampanyalarınızın başarısını ölçmenize yardımcı olacaktır.

Bir pazarlama planı yazmak, hayata geçirmeyi düşündüğünüz kampanyanın misyonunu, müşteri portföyünü, bütçesini, taktiklerini ve çıktılarını önceden görmenize yardımcı olacaktır. Tüm bu bilgiler tek bir yerde toplandığında, bir kampanyayı takip etmek, neyin işe yarayıp neyin yaramadığını fark etmek ve stratejinizin başarısını ölçmek için elinizi oldukça kolaylaştırır.

Pazarlama planı hazırlarken dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?

1. Fırsatlar

Pazarlama planınıza başlamadan önce işletmenizin ve sektörünüzün mevcut durumunu bilmelisiniz. Güçlü yönleriniz, zayıf yönleriniz, fırsatlarınız ve geride olduğunu yönler nelerdir bilmelisiniz. Mevcut piyasa hakkında da birtakım fikirlere sahip olmanız gerekir. Rakiplerinizle nasıl karşılaştırırsınız? Rakip analizi yapmak bu adımda size yardımcı olacaktır.

Sizin ürününüzün müşterilerinizin hangi ihtiyaç ve isteklerine cevap verdiğini, diğer ürünlerin sizinkinden hangi yönlerde daha iyi olduğunu düşünün. Rekabet avantajı sağlayacak ne sunabileceğinizi, sizi diğerlerinden ayıran şeyleri düşünün. 

2. Pazarlama araçları

İşe sıfırdan başlıyor olmanıza rağmen mutlaka aklınızda satış nasıl yapılır ile ilgili birkaç fikir vardır. Size tavsiyemizi mevcut satış fikirlerinizi not almanız. Ardından bu fikirler ile aşağıda soruları yanıtlamaya çalışmanız:

  • Hangi seviyede başa baş seviyesine ulaşacaksınız?
  • Bu noktaya ne zaman ulaşacaksınız?
  • Satıştaki kilometre taşlarınız neler, bir sonraki kilometre taşına ne zaman ulaşacaksınız?
  • Satış hedefleriniz neler? Bu sayılara hangi aşamalardan sonra ulaşacaksınız?

Bu sorulara vereceğiniz cevaplar sizi tatmin edene kadar fikirlerinizi geliştirin ve pazarlama araçlarınızı bu planlarınıza göre düzenleyin.

3. Müşteri değerlemesi

Bazı işletmeler için müşteri değeri basit bir kağıt parçasına kadar indirgenir. Ancak, müşterileriniz işletmenize paradan çok daha fazlasını kazandırabilir. Müşteriler, bir ürünü satın alma kararı verirken tarttıkları zaman maliyetleri, enerji maliyetleri ve duygusal maliyetler vardır. Benzer şekilde, müşteri kararlarını etkileyen farklı fayda türleri vardır. Müşteri değerini ölçmek için öncelikle bu farklı maliyet ve fayda türlerini tanımamız gerekir. 

  • Müşteri deneyiminizi değerlendirin: Müşteri değerini artırmaya başlamak için en iyi yer müşteri deneyiminizi analiz etmektir. Müşterilerinizin işletmenizden bir şey satın alırken attığı her adımı özetleyen bir müşteri yolculuğu haritası oluşturun.
  • Fiyattan daha fazlasına odaklanın: Bazı işletmeler için yalnızca fiyat üzerinden rekabet etmek zordur. Bazen bir ürünü üretmenin maliyeti statiktir ve bir işletmenin fiyat etiketini düşürmesi için fazla imkanı olmaz. Ancak bu, sektörünüzde rekabetçi bir teklif oluşturamayacağınız anlamına gelmez. Müşteri deneyiminize değer katmak için alternatif yollar aramanız gerekir. Müşteri ihtiyaçlarının kolaylıktan performansa kadar çeşitlilik gösterdiğini ve insanları ürününüzü satın almaya ikna edebilecek pek çok parasal olmayan fayda olduğunu unutmayın.
  • Müşteri verilerini toplayın: Müşteri değerine yalnızca iş perspektifinden bakıyorsanız, etkili değişiklikler yapmak zordur. Bunun yerine, odağınızı müşterinin ürün veya hizmetinizin algılanan değerine kaydırmalısınız. Bunu yapmak için nicel ve nitel müşteri verilerine erişmeniz gerekir. Bununla birlikte, yönetim ekipleri, önerilen değişiklikleri gerçekleştirebilmek için ihtiyaç duyulan istatistiklere sahip olacaklar. Liderlik, müşteri değeri algılarının müşteri tabanınızla uyumlu olduğunu bilerek güvenle kararlar verebilir.

Pazarlama karması nedir? Nasıl tanımlanır?

Pazarlama, doğru ürünü doğru yere, doğru fiyata, doğru zamanda koymakla ilgilidir. Bir grup insanın istediği bir ürün yaratmanız, aynı kişilerin düzenli olarak ziyaret ettiği bir yerde satışa çıkarmanız ve uygun bir düzeyde fiyatlandırmanız yeterlidir; ve tüm bunları satın almak istedikleri bir anda yapmanız gerekir. Ancak bunu etkili bir şekilde başarmak için, müşterilerin ne istediğini ve alışverişlerini nerede yaptıklarını bulmak için itinalı bir çalışma yapılmalıdır. 

Ancak sadece bir unsuru yanlış anlarsanız, felaket anlamına gelebilir. Yakıtın çok ucuz olduğu bir ülkede inanılmaz yakıt ekonomisine sahip bir arabayı tanıtmaya veya yeni okul yılının başlamasından sonra bir ders kitabı yayınlamaya veya bir ürünü çekmek için çok yüksek veya çok düşük bir fiyata satmaya başlarsanız işleriniz büyük oranda sekteye uğrayacaktır.

Pazarlamanın 4P’si nelerdir?

Pazarlamanın 4P’si, “pazarlama karması” bileşenlerini, yani yeni bir ürünü veya hizmeti pazara sunma şeklinizi geliştirmek için bir modeldir. Teklifinizin belirli bir müşteri ihtiyacını veya talebini karşılaması için pazarlama seçeneklerinizi fiyat, ürün, promosyon ve yer açısından tanımlamanıza yardımcı olur.

Pazarlama karması ve pazarlamanın 4P’leri genellikle birbirinin eş anlamlısı olarak kullanılır. Aslında, mutlaka aynı şey değildirler.

“Pazarlama karması”, kuruluşların bir ürünü veya hizmeti pazara sunma sürecinde yapmak zorunda oldukları farklı türdeki seçimleri tanımlamak için kullanılan genel bir ifadedir. 4P, pazarlama karmasını tanımlamanın bir yoludur aynı zamanda da en iyi bilinen yoludur.

4P’ler şunlardır:

  • Ürün veya hizmet
  • Yer
  • Fiyat
  • Tanıtım

Son unsur olan tanıtım ise pazarlama faaliyetlerinde büyük bir payı ifade eder. 

Tanıtımda aşamasında şu faaliyetler yapılabilir:

  • Ağızdan ağıza tanıtım
  • Tanıtım satışı (kuponlar, örnek ürünler, sergiler vb.)
  • Doğrudan satışlar
  • Reklamlar

Müşterilerinizle kurduğunuz tüm iletişimi kolayca yönetebilmek için Mikro Yazılım Müşteri Yönetimi Programı kullanabilir, müşteri bilgi ve etkileşimlerinizi ise Mikro Yazılım Müşteri Kayıt Programı kullanarak kayıt altına alabilirsiniz.


İşletmeniz için en uygun Mikro Yazılım programını seçmek için tıklayın.

Şimdi Mikro Yazılım programlarını kiralama modeliyle de kullanabilirsiniz. Pazarlama planı nedir?