Otomatik Katılım Sistemi (OKS), Ocak 2017 yılında yürürlüğe girmiş bir bireysel emeklilik sistemidir. Bireysel Emeklilik Sistemi (BES) ise çalışan bireylerin aktif olarak çalıştıkları süre boyunca yaptıkları birikimleri uzun vadeli yatırıma çevirerek bu bireylerin emekli oldukları zaman elde edebilecekleri bir gelir elde etmelerini sağlar.

Bir BES olan Otomatik Katılım Sistemi uyarınca, 45 yaşın altındaki, Sosyal Sigortalar Kurumu’na (4A) ve Emekli Sandığı’na (4C) bağlı bütün çalışanlar, çalıştıkları işletme aracılığıyla Bireysel Emeklilik Sistemi’ne kayıt olur. Otomatik Katılım Sistemi, farklı sektörlerde çalışan bireylere emekli olma ve emeklilik günlerinde yaşam standardını koruma imkanı tanımayı hedefler. Bunun yanında Otomatik Katılım Sistemi’nin devlet ekonomisine uzun vadeli, sürdürülebilir kaynak yaratmak, istihdamı sağlamak ve desteklemek, ekonomik kalkınmaya hız kazandırmak, ekonomideki dalgalanmaların önüne geçmek gibi hedefleri de mevcuttur.

Otomatik Katılım Sistemi’ne sözleşme ile dahil olan bütün çalışanların aylıklarından belli bir miktar Otomatik Katılım planına aktarılır. Bu miktar, çalışanın prime esas gelirinin minimum yüzde 3’üne karşılık gelir fakat çalışanın aylığına ve tercih ettiği Bireysel Emeklilik planına
göre bu oran daha fazla olabilir. Çalışanlar Otomatik Katılım Sistemi’nde kaldıkça devletin sunduğu çeşitli imkan ve avantajlardan da yararlanma hakkına sahiptir. Bu imkan ve avantajlar sayesinde ek birikim yapabilir, tasarruflarını katlayabilirler.

Otomatik Katılım Sistemi, gönüllülük esasına dayalı bir birikim sistemidir. Bu sebepten Otomatik Katılım Sistemi’ne dahil olan çalışanlar dilerlerse 2 ay içinde herhangi bir kesintiye maruz kalmadan sistemden çıkabilirler. Buna ek olarak, Otomatik Katılım Sistemi’nin üyeleri cayma hakkını kullanmadan da ödemelere ara verebilirler. Hazine Müsteşarlığı tarafından belirlenen durumlar çerçevesinde çalışan, katkı payı ödemeye ara verme talebinde bulunabilir. Çalışan bu ara verme talebini yazılı bir belge ile çalıştığı kurum ya da işletmeye veya işverenine iletmek ile yükümlüdür. Ara verme döneminin belli bir süre kısıtlaması yoktur; çalışan, Hazine Müsteşarlığı’nın kısıtlama ve kuralları uyarınca dilediği süre boyunca katkı payı ödemeye ara verebilir.

Otomatik Katılım Sistemi nasıl işler?
Otomatik Katılım Sistemi’ne dahil olmak ve emeklilik döneminizde hayat kalitenizden ödün vermemek için birikim yapmaya başlamak için öncelikle Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yetki verilen emeklilik şirketlerinden biriyle görüşmeli ve size uygun koşullara sahip, ihtiyaçlarınıza cevap verecek bir sözleşme yapmalısınız.

Emeklilik şirketi seçerken nelere dikkat etmelisiniz?

Sözleşme yapacağınız emeklilik şirketinin seçiminde işvereniniz de aktif rol oynayabilir. Seçimi yaparken şirketin hizmet kalitesine, sizin taleplerinize cevap verip veremediğine, size sağlayacağı faydalara, fon işletim gideri kesintilerinin oranlarına dikkat etmelisiniz. Sözleşmeyi imzaladıktan sonra yatırdığınız katkı paylarının yatırım olarak hangi fonlara yönlendirileceğini siz seçebilirsiniz. Faizli veya faizsiz fonlar arasından dilediğinizi seçebilirsiniz. Otomatik Katılım Sistemi’ne girdikten sonra sistemde en az 10 yıl süreyle kalmanız ve 56 yaşınızı doldurmanız gerekir. Sistemde 10 yılı ya da 56 yaşınızı doldurduktan sonra da katkı paylarınızı ödemeye devam edebilirsiniz, bu sayede birikimleriniz artmaya devam edecektir. Emeklilik hakkı kazandığınız takdirde bu hakkı kullanabilirsiniz. Bu durumda;

  • Bireysel Emeklilik Hesabında büyüyen birikiminiz ve devletin birikiminize olan katkısının bir kısmını ya da tamamını ilgili hesaplardan çekebilirsiniz.
  • Otomatik Katılım Sistemi’nde kalmaya devam edip birikimlerinizi sözleşme yaptığınız emeklilik şirketinden size uygun bir geri ödeme planıyla taksitler halinde alabilirsiniz.
  • Birikimlerinizin bir kısmını ya da tamamını yıllık gelir sigortası almaya harcayıp düzenli bir gelire sahip olabilirsiniz.

Otomatik Katılım Sistemi kimleri kapsar?
Otomatik Katılım Sistemi, 45 yaşını doldurmamış, özel sektörde veya kamuda çalışan, 4A veya 4C’ye bağlı Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları ve mavi kart sahipleri için geçerlidir. BAĞKUR sigortalıları (4B) Otomatik Katılım Sistemi’ne dahil olamaz. 300’ün üzerinde iş ortaklığı ile, 30 yıldır 105 bin müşteriye kurumsal süreçlerde destek veren yerli bir şirket olarak Mikro Yazılım, şirketinize muhasebe raporları hazırlamadan ciro hesaplamaya pek çok alanda destek olacak yazılım ürünleri ile iş süreçlerinizi verimli bir hale getirmek için hizmet veriyor.

Mikro Yazılım muhasebe çözümleri
Küçük işletmenizin ekleyebileceğiniz yeni modülleri sayesinde işletmenizle beraber büyüyen muhasebe çözümü Mikro Run, büyüme yolundaki KOBİ’lerin muhasebe çözümü Mikro Jump ve uluslararası rekabete hazırlanan büyük şirketlerin muhasebe çözümü Mikro Fly sayesinde bütün muhasebe süreçlerinizi kolayca izleyip yönetin. Zamandan ve işgücünden tasarruf edip rekabet gücünüze güç katın!