Kârlılıkla birlikte, bir işletmenin bekası için en önemli konulardan biri de nakit akışıdır. Peki nedir bu nakit akışı, neden önemlidir ve işletmenin lehine olacak şekilde nasıl yönetilir?

Nakit akışı nedir?

İşletmenizin kasasına belirli bir zaman dilimi içerisinde giren ve çıkan paraya nakit akışı denir. Bu kavram bazen, yalnızca kasadan çıkan parayı tanımladığını düşündürse de, bahsettiğimiz çift yönlü hareket çok önemlidir. Yani nakit akışında harcanan para kadar kazanılan para da önemlidir.

Nakit akışı ve kârlılık

İşletmeye giren nakit pozitif nakit akışı olarak adlandırılırken, işletmeden çıkan nakde  negatif nakit akışı deni. Vergiler, satın alımlar, çalışan maaşları ve diğer harcama kalemleri için bir şirketin nakde ihtiyacı vardır. İşte kâr, bu giderlerin, şirketin gelirinden çıkarıldığında elde edilen paradır. 

Nakit akışı bazen kârlılıkla karıştırılır. Bir işletmenin en önemli finansal göstergelerinden biri olan kâr, sanıldığı gibi nakit anlamına gelmez. Zira bazen kârlılık seviyeniz yüksek bile olsa, nakit akışınız yeterli düzeyde olmadığında şirketiniz finansal anlamda pek çok tehlikeyle karşı karşıya gelir.

Şirketler işte bu sebeple, düzenli olarak bilanço, gelir ve nakit akışı tablolarını kontrol ederler. Şirketin sahip olduklarını ve borçlarını bilanço, kâr ve zararın detayını gelir tablosu, şirketin nakit giriş çıkışlarını ise nakit akışı tablosu gösterir. Nakit ve kâr birbirine denk değilse, yani şirketin kârı artıyorken nakit akışı düşüşteyse, işler pek de yolunda gitmiyor demektir.

Sağlıklı büyüyen işletmelerin ön muhasebe programı MikroX‘i kullanarak, önünüzdeki üç ayın nakit akışı tablosunu görebilirsiniz. MikroX’i şimdi 15 gün ücretsiz deneyin.

Nakit akışı nasıl yönetilir?

Nakit akışınızı iyileştirmek ve doğru yönetmek için şu 5 öneriyi dikkate alabilirsiniz:

  1. Finansal durumunuzu sık sık kontrol edin

Bu kontrolleri aylık değil haftalık hatta birkaç günlük sürelerle yapmayı alışkanlık haline getirin. Finansal tablolarınızda kâr görmekle yetinmeyin, hem kârın zararla arasındaki farka, hem harcamalarınıza, hem de nakit akışınıza odaklanın. Vadeyle satın aldığınız ancak borcunu ödemediğiniz ürün ve hizmetlerin bedelini dahi hesaba katın. Bu hesapları tek tıkla karşınıza çıkaran, erken uyarı sistemiyle sizi olası olumsuzluklara karşı uyaran, sunduğu raporlarla kısa ve uzun vadeli planlar yapmanıza yardım eden MikroX gibi yazılımlardan faydalanın.

  1. Nakit rezervi bulundurun

Beklenmedik bütçe açıkları ve diğer acil durumlar için bir köşede nakit rezervi tutun.

  1. Tahsil/ödeme sürelerinizi bilin ve sürprizlere açık olun

Alacak ve borç tahsil süreleri, gelir gider tablonuzun yönetimi için oldukça önemlidir. Hangi müşterinin size ne kadar sürede ödeme yapacağını, sizin hangi alacaklıya ne kadar sürede ödeme yapmanız gerektiğini bilin. Alacak sürelerinizi mümkün olduğunca kısa tutmaya çalışın. Vadesi geldiği halde ödemesini tamamlamayan müşterileriniz olacaktır, bu tip durumlar için önceden hazırlık yapın.

  1. Muhasebe için profesyonel destek alın

Enerjinizi işinizi büyütmeye harcamak için, işletmenizin gelir ve giderinin idaresini, bu işin profesyonellerine devredin. Organizasyonunuz bir muhasebe departmanı kurmaya elverişli değilse, size dışarıdan destek olacak bir mali müşavirle çalışın. Her halükarda, finansal durumunuzu istediğiniz yerden yönetmenizi sağlayacak bir ön muhasebe programı kullanın.

  1. Harcamalarınızı kısın

Harcamalarınızı sınıflandırın. Zaruri ve düzenli harcamalarınızın yanında, ne kadar gereksiz harcama yaptığınızı da tespit edin. İlk bakışta küçük gibi görünen bazı gereksiz harcamalar birleştiğinde sizin için ciddi bir nakit kaybına yol açıyor olabilir. Kasanızdan fazladan para çıkmasına sebep olan kalemleri ortadan kaldırarak tasarrufa başlayın.

Bol kazançlar!