Bu yazımızda e-ticaret gibi ürün ve hizmetlerin uzaktan satışının sağlandığı online platformlarda uygulanması gereken sözleşme modellerinden biri olan mesafeli satış sözleşmesinden bahsedeceğiz. 

Mesafeli satış sözleşmesi nedir?

Günümüzde online platformların yaygınlaşması ve özellikle tüm dünyayı etkileyen Covid-19 salgınıyla birlikte satış işlemlerindeki uzaktan yöntemlerin payı bir hayli arttı. İnsanların tercihleri ve dünyanın içerisinde bulunduğu durum sonucunda birçok işletme online platformlar üzerinden satış yapmaya başladı. Uzaktan yapılan satışlarda kanunen uygulanması gereken adımlar son dönemlerin en çok merak edilen başlıklarından biri haline geldi. 

Mesafeli satış sözleşmesiyle birlikte, satıcı ve alıcının hakları korunarak online satışlardan kaynaklanabilecek sorunların önlenmesi amaçlanır. Bu sözleşmede ürün ve hizmetler, satış ve teslimat gibi konular hakkında bilgiler içerir. Online ticaret yapılan platformlarda uygulanması zorunlu olan Mesafeli satış sözleşmesi, kullanıcılar tarafından okunmalı “okudum ve onayladım” seçeneği işaretlenerek onaylanmalıdır. 

Mesafeli satış sözleşmesi saklama zorunluluğu

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın (yeni adıyla Ticaret Bakanlığı) 6.03.2011 tarihinde yayınladığı 27886 sayılı yönetmeliğe göre onaylanan mesafeli satış sözleşmesinin e-ticaret platformu tarafından 3 yıl süreyle saklanması zorunludur.

Mesafeli satış sözleşmesi hangi alanlarda kullanılmaz?

Mesafeli satış sözleşmesi yönetmeliği, alıcı ve satıcının karşı karşıya gelmediği uzaktan iletişim araçları vasıtasıyla sözleşmenin kurulduğu durumları açıklar. Birçok e-ticaret platformu için kullanılması zorunlu olsa da Mesafeli satış sözleşmelerinin kullanılamadığı bazı sektörler de vardır. Örneğin bankacılık ve sigortacılık sektörü için Mesafeli satış sözleşmesi kullanılması zorunlu değildir. Ayrıca, ücret karşılığında ürün veren otomat, taşınmazların satış ve kiralanmaları, halka açık hizmet veren telekomünikasyon firmaları gibi taraflarla yapılan sözleşme ve ilgili alanlarda mesafeli satış sözleşmesi kullanımı söz konusu değildir. Yönetmeliğe göre Mesafeli satış sözleşmesi kullanılması gerekmeyen ticari faaliyetler şu şekildedir:

  • Finansal hizmetler,
  • Otomatik makineler aracılığıyla yapılan satışlar,
  • Halka açık telefon vasıtasıyla telekomünikasyon operatörleriyle bu telefonun kullanımı,
  • Bahis, çekiliş, piyango ve benzeri şans oyunlarına ilişkin hizmetler,
  • Taşınmaz malların veya bu mallara ilişkin hakların oluşumu, devri veya kazanımı,
  • Konut kiralama,
  • Paket turlar,
  • Devre mülk, devre tatil, uzun süreli tatil hizmeti ve bunların yeniden satımı veya değişimi,
  • Yiyecek ve içecekler gibi günlük tüketim maddelerinin, satıcının düzenli teslimatları çerçevesinde tüketicinin meskenine veya işyerine götürülmesi,
  • Yolcu taşıma hizmetleri,
  • Malların montaj, bakım ve onarımı,
  • Bakımevi hizmetleri, çocuk, yaşlı ya da hasta bakımı gibi ailelerin ve kişilerin desteklenmesine yönelik sosyal hizmetler Mesafeli satış sözleşmesi uygulaması kapsamının dışındadır.

Uygulama kapsamında değerlendirilebilecek durumlar için dikkat edilmesi gereken noktalardan biri de, söz konusu sözleşmede alıcı konumundaki kişinin tüketici olması zorunluluğu olmasıdır. Alıcının mesleki veya ticari bir amaç gütmesi durumunda, mesafeli satış sözleşmesi uygulanamaz.

Tüketiciler nelere dikkat etmelidir?

Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği, Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanuna bağlı olarak çıkarılmıştır. Mesafeli sözleşmeler hakkında ayrıntılı düzenlemeler içeren bu yönetmelikle, tüketicinin ve satıcının haklarının neler olabileceği, sözleşmede yer alabilecek hak ve sorumlulukların sınırları ve nitelikleri belirtilmiştir. Tüketiciler, hazırlanan sözleşmede kendi haklarının nasıl tarif edildiğini dikkatli bir şekilde incelemelidir. Özellikle Mesafeli satışlar sözleşmesinde, tüketicilerin memnun kalmadıkları ürün ve hizmetler için cayma hakkı ve iade hakkı gibi hakların yer verilmiş olduğuna dikkat edilmelidir. Yönetmeliğe göre cayma ve iade süreçleri, gerekçe göstermeksizin uygulanabilir. Tüketicilerin cayma hakkını kullanmak istemeleri durumunda platformlar, ilk 14 günlük süre içerisinde herhangi bir ek masraf çıkarmadan iade yapmakla yükümlüdür. 

Cayma hakkı nedir?

Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanuna bağlı olarak çıkarılan Mesafeli satış sözleşmesi yönetmeliğine göre tüketiciler, 14 gün içinde herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve ceza ücreti ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Cayma hakkının 14 günlük süresi tüketicinin ürünü teslim aldığı andan itibaren başlar. Tüketiciler cayma hakkını, sözleşmenin yapılıp ürünün kendisine ulaşmadığı süre zarfında da kullanabilir. Tüketicinin 14 günlük süre içerisinde cayma hakkını kullanması durumunda satıcıya tanınan iade süresi 10 gündür. 

Mesafeli satış sözleşmesi nasıl hazırlanır?

Mesafeli satış sözleşmesinde bulunması gereken bilgiler, mesafeli satışlar sözleşmesi yönetmeliği tarafından belirtilmiştir. Sözleşmenin nasıl hazırlanacağı ve içerisinde bulunması gereken bilgiler sırasıyla şu şekildedir:

  • Taraflar: Satıcı ve alıcıya ait bilgiler, satıcı ve alıcının adresi, fatura bilgisi
  • Satıcının sorumlulukları
  • Alıcının sorumlulukları
  • Mesafeli satış sözleşmesinde mücbir sebep: Bu madde; deprem, sel, toprak kayması gibi doğal afetler gibi tarafların elinde olmayan sebepler sonucunda sorumluluklarını yerine getirememesi durumlarını kapsar. Mücbir sebepler karşısında tarafların yükümlülüklerinin kalkacağı ve herhangi bir cezai işleme tabi tutulamayacakları belirtilmelidir.
  • Sipariş: Bu maddede tarafların sipariş ile ilgili sorumlulukları yazılmalıdır. Siparişin hangi durumlarda sona ereceği ile satıcı ve tüketicinin sipariş ile ilgili sorumlulukları belirtilmelidir. Siparişin hangi durumlarda sora ereceği, ödeme aşamasından sonraki işleyiş belirtilmelidir. Bu maddedeki önemli husus; ödeme aşamasında bir problem ile karşılaşılması durumunda sorumluluğun tüketicide olacağının ve sipariş onayından sonra ortaya çıkabilecek sorunlardan mücbir sebep hariç satıcının sorumlu olacağının açıkça ifade edilmesidir.
  • Konu: Genel hatlarıyla satıcı ve tüketicinin sorumluluk ve haklarının yazıldığı bölüm konu bölümüdür. Bu maddede tüketicinin, kendisine ürün ile ilgili detaylı bir ön bilgilendirme yapıldığıyla ilgili onay verdiğini gösteren alan yer alır.
  • Ödeme: Ürün bedeli, üründen kaç tane gönderileceği, ödeme tipi, fatura kesilecek kişi/kurum, kargo tipi/ücreti vs. yazılmalıdır.
  • Teslimat: Satıcı ve tüketicinin teslimat sürecindeki sorumlulukları detaylı bir şekilde yazılır.
  • Ürün iade ve cayma: İade biçimi ile şartları belirtilir.
  • Garanti: Kullanma talimatına uygun bir şekilde kullanılıp, temizlenen ve üretim bazlı hata sonucu bozulan ürünlerin garanti süresi 2 yıldır. Mesafeli satış sözleşmesinde garanti süresi yazmalıdır.

İşletmeniz için en uygun Mikro Yazılım programını seçmek için tıklayın.

Şimdi Mikro Yazılım programlarını kiralama modeliyle de kullanabilirsiniz.