Bu dünyada yalnızca insanlar, hayvanlar ve bitkiler değil, aynı zamanda bedeni olmayan ama enerjisine inandığımız fikirler de var! Eminiz sizin de aklınıza onca ses ve düşünce arasında fark ettiğiniz, “daha önce nasıl düşünmedim!” diye sorduran harika fikirler geliyor. Peki birini seçip onu hayata geçirmeye, yani e-ticaret yapmaya karar vermeden önce kendinize hangi soruları sormalısınız?

Aklınıza bir iş fikri düştüğünde, asıl meşakkatli kısmın fikri bulmaktan çok onu uygulamakla ilgili olduğunu fark etmişsinizdir. Aniden sizi bulan o milyonluk fikri diğerlerinden ayıran ne? Fikriniz gerçekten uygulanabilir mi? Arkadaşlarınıza anlattığınızda sizinle paylaştıkları yorumlar gerçekçi mi?

Bu yazıda size kısaca e-ticaret kavramından bahsedecek, sonra da e-ticaret yapmaya karar vermeden önce kendinize sormanızı önerdiğimiz soruları listeleyeceğiz. Unutmayın, tek bir doğru ya da yanlış cevap yok. Önemli olan tek şey, fikrinizi cesaretinizle besleyip yola sağlam bir adım atarak çıkmanız.

Unutmadan, içinizdeki girişimci ruhtan dolayı sizi tebrik ediyoruz!

e-Ticaret nedir?

e-Ticaret kavramına aşina olmayanımız yok. Ticaretin dijital ortamda çevrimiçi olarak yapılan versiyonu olan e-ticaret, 90’lı yılların ortasında, dünyada internetin hızla yayılmaya başlaması sonucu ortaya çıkmıştır. OECD (İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı) tarafından “Sayısallaştırılmış yazılı metin, ses ve görüntünün işlenmesi ve iletilmesine dayanan, kişileri ve kurumları ilgilendiren tüm ticari işlemlerdir” şeklinde tanımlanan e-ticaret kavramı, Dünya Ticaret Örgütü tarafından ise “Mal ve hizmetlerin üretim, reklam, satış ve dağıtımlarının telekomünikasyon ağları üzerinden yapılmasıdır” diye açıklanır.

Özetle ticaretin elektronik versiyonu olan e-ticaret, kişi ve kurumların elektronik ortamda buluşması, ödeme süreçlerini yerine getirmesi, mal veya hizmetin teslimi, satış sonrası bakım, destek hizmetlerinin temini vb. süreçleri içerir. Ürün tasarımından üretimine, tanıtımının yapılmasından tüketiciye pazarlanmasına pek çok aşamayı  kapsar. Her türden mal ve hizmetin e-ticareti yapılabilir.

e-Ticaret yapmaya karar vermeden önce kendinize sormanız gereken sorular nelerdir?

Aslında, bir e-ticaret sitesi kurup onu yönetmekle, fiziksel olarak mağaza açıp oradan satış yapmak arasında verdiğiniz emek ve harcadığınız zaman açısından pek bir fark olduğunu söyleyemeyiz. İş, fikri bulup siteyi kurmakla bitmiyor. Ürün stoğu, çalışan yönetimi, mobil desteği, müşteri sadakati, iyi bir kullanıcı deneyimi derken işinizle ilgili ilgilenmeniz gereken onlarca ayrı başlık var.

Aşağıdaki soruların hiçbirinin doğru ya da yanlış bir cevabı olmadığını yeniden hatırlatalım. Fakat bu soruları, fikrinizin uygulamaya uygun olup olmadığını ölçen bir test olarak düşünür ve hepsine size makul gelen cevaplar verebilirseniz, belki de her şey daha kolay ilerler. Eğer, sorularımız nitelikli bir iş planı oluşturmanıza ve başarılı bir girişimde bulunmanıza yardımcı olursa, hikayenizi dinlemeyi çok isteriz!

  1. Bu fikir bir ihtiyacı karşılıyor, bir problemi çözüyor mu?

Her fikir iyi olabilir ama o fikri değerli yapan şey, birçok kişi için ortak bir ihtiyacı karşılaması ya da bir sorunu çözmesidir. Diyelim ki fikriniz kişisel bir ihtiyacınızdan doğdu. Peki bu ihtiyaç, başkaları için de anlamlı mı? Anlamlıysa, öncelikli mi?

  1. Pazarda bu fikri daha önce uygulamış birileri var mı?

Rekabet ve rekabetin büyüklüğü işletmenizin bekası için çok önemli. Doğru adımları atmak için potansiyel pazarınızın büyüklüğünü bilmelisiniz.

  1. Sizin ürün ya da hizmetinizi benzerlerinden ayıracak şey ne?

Rakibiniz ister olsun, ister olmasın, ürün ya da hizmetinizin sadece sizin işletmenize özel bir niteliği olmalı. Bu sizi yalnızca benzerlerinizden ayırmakla kalmaz, aynı zamanda tercih edilme sebebiniz de olur. Ayrıca, satmayı planladığınız ürün ya da hizmete, gelecekte ne kadar ihtiyaç duyulabileceğine dair bir araştırma yapmanız da elinizi güçlendirir.

  1. Fikri nasıl uygulayabilirsiniz?

Fikir ne kadar önemliyse, o fikri layıkıyla uygulamak da en az onun kadar önemli. Diyelim ki, ilk üç soruya yanıtlarınız hazır. Peki ürün ya da hizmetinizi nasıl ve nerede üreteceksiniz? Kullanışlı ve kaliteli olacak mı?

  1. Sermayeniz yeterli mi?

Diğer şirketlerin arasında öne çıkmak için, pazarlama ve e-ticaret faaliyetlerinize destek veren, verimli biçimde planlanmış bir sermayeye ihtiyacınız olacak. Sermayenizi planlarken web site için SSL sertifikalarını, domain ve hosting ücretlerini, ödeme sistemlerinin kurulumunu; bunların haricinde de stok ve ürün tedariğini, pazarlama ve reklam çalışmalarını ve çalışan maliyetlerini hesaba katmalısınız.

  1. Pazarlama stratejinizi belirlediniz mi? İş modeliniz kârlı olacak mı?

Fikirlerinizden kârlı bir kazanç sağlamayı hedeflediğinizi varsayıyoruz. Gelir seviyesi ve kârlılığı devamlı analiz edip iş modelinizi buna göre şekillendirmezseniz, fikrinizin çok da bir önemi kalmaz. Fiyatlandırmanız, maliyetleriniz, satış biçiminiz, talep beklentiniz ve daha pek çok şey, iş modelinizin getirisini hesaplamakta belirleyici olacaktır. Peki üretimi nasıl verimli kılabilirsiniz? Orijinal bir pazarlama stratejisi belirlediniz mi? İyi bir müşteri hizmetleri departmanı oluşturabilecek misiniz?

  1. Potansiyel müşterilerinizi ne kadar tanıyorsunuz? Müşteri hizmetlerinizi nasıl yöneteceksiniz?

Hedef kitlenizi tanımak ve onlarla sağlıklı bir iletişim kurmak size yalnızca daha çok satış ve kârlılık değil, aynı zamanda sürekli ve sadık müşteri getirir. Peki siz hedef kitlenizi belirlediniz mi? Onları tanıyor ve satın alma alışkanlıklarını biliyor musunuz? Size soru sorduklarında onlara nasıl ve ne hızda cevap vereceksiniz? Peki, müşteri bilgilerinizi güvende tutabilecek misiniz?

Müşteri ilişkileri yönetimi hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak isterseniz “CRM nedir? Şirketler için neden önemlidir?” yazımıza göz atabilirsiniz.

  1. e-Ticaret sitenizi nasıl kuracaksınız?

Sitenizin hem sizin hem de müşterilerinizin ihtiyacına uygun, iyi bir kullanıcı deneyimi sağlayacak bir yapıda olması önemli. Peki siteniz için bir web geliştiriciden mi yardım alacaksınız yoksa, size çeşitli şablonlar sunan bir SaaS çözümü mü kullanacaksınız?

  1. Ödeme alma, faturalama ve (varsa) kargolama süreçlerinizi nasıl yöneteceksiniz?

Ödemelerinizi hangi sistemle gerçekleştireceğinizin kararını verdiniz mi? Bu sistemin güvenilirliğinden emin misiniz? Eğer mal satacaksanız, kargolama ve faturalama süreçlerini nasıl gerçekleştireceksiniz? Ön muhasebe yazılımlarını araştırdınız mı? Eğer gelir ve gider takibini güvenilir bir ön muhasebe programıyla yapmak ve enerjinizi işinizi büyütmeye saklamak istiyorsanız, MikroX’i 15 gün ücretsiz olarak deneyebilir ya da Mikro’nun işletmenize uygun diğer çözümlerine göz atabilirsiniz.

  1. Aldığınız trafiği analiz edecek misiniz?

Artık müşterilerin satın alma kararının neredeyse her bir aşaması çevrimiçi gerçekleşiyor. Sizin de bu aşamaları izleyip analiz etmenizi sağlayacak pek çok dijital araç var. Bu araçların kullanımı hakkında bilginiz var mı? İşletmeniz için iş zekasının öneminin farkında mısınız? Tüm bu başlıklar, işletmenizin başarısını ölçmeniz için de çok önemli.

İşletmenizin verimliliğini nasıl artıracağınızı merak ediyorsanız “BI nedir? Şirketlere sağladığı faydalar nelerdir?” yazımıza göz atabilirsiniz.