Bilinirliğinizi ve satışlarınızı dünya genelinde artırmanızı sağlayan e-ihracat nedir? Devletin de artması için pek çok teşvik sunduğu e-ihracatın fırsat ve avantajlarından nasıl faydalanabilirsiniz?

e-İhracat nedir?

e-İhracat, ürünlerinizi online satış kanallarınız (web siteniz, Instagram ve Facebook sayfanız, vb.) üzerinden yurt dışında bulunan bireysel müşterilerinize satınca gerçekleştirmiş olduğunuz ticarettir. e-İhracat yaparken yurt içi müşterilerinize gönderdiğiniz KDV’li faturaların aksine, KDV’siz fatura düzenlersiniz. e-İhracat siparişleri mikro ihracat yoluyla ve Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı (ETGB) düzenlenerek yapılır. Bu yüzden e-ihracatı daha iyi anlamak için ETGB ve mikro ihracat kavramlarına da hakim olmakta fayda var.

Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı (ETGB) ve mikro ihracat nedir?

Yurt dışına yaptığınız satışlar KDV’siz olarak 7.500 Euro’yu ve 150 kilogramı aşmazsa, bu satış mikro ihracat kategorisine girer. Bu satışlar için yaptığınız gönderileri ülke dışına yalnızca Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi (ETGB) ile çıkarabilirsiniz. Devletin ihracatı artırmak amacıyla uygulamaya koyduğu ETGB, tamamen ücretsizdir. Ayrıca dijital ortamda, gümrük müşavirlerine ihtiyaç olmadan düzenlenir. ETGB ile normalde dış ticaret yaparken gereken bir çok belgeye gerek kalmaz.

Ekonomi Bakanlığı’nın mikro ihracatın üst limiti olarak kabul ettiği 7.500 Euro’yu ve 150 kilogramı aşarsanız, ETGB değil normal beyanname hazırlamanız gerekir. Bu beyannameler belli ücretlere tabidir. Bazı kargo firmaları, lisansları sayesinde ETGB işlemlerini kendileri yürütürler.

İhracat ve e-ihracat arasındaki farklar nelerdir?

Uluslararası ticaret, takip edilmesi gereken belli kurallar içerir. İhracatta en çok el oyalayan, en çok para harcanan ve en uzun zamanı alan süreç gümrük işlemlerinin yapıldığı süreçtir. e-İhracatta bu sürecin normal ihracata göre pek çok avantajı bulunur. İki ihracat tipi arasındaki farkları aşağıdaki tabloyla özetleyebiliriz:

İhracat

(İşletmeden işletmeye)

e-İhracat

(İşletmeden bireysel müşteriye)

Gümrük beyannamesi Standart – gümrük müşavirlerine ihtiyaç vardır Kargo firmaları tarafından elektronik olarak düzenlenir
KDV’siz fatura Hazırlanır Hazırlanır
KDV iadesi Alınır Alınır
Alıcı ülkede gümrükleme süresi 2-7 iş günü 12-48 saat
Gümrükleme ve konsolidasyon imkanları Sınırlı Geniş, kolay uygulanabilir
İhracat operasyonları Detaylı Basit
İhracat süreci ve iş takibi Detaylı Basit
Satış öncesi ve sonrası maliyetleri Yüksek Ekonomik
Marka tescil sertifikası, belge tercümesi ve apostili, satıcı ve alıcı şirketin karnesi, hijyen sertifikası, laboratuvar analizi Genelde zorunlu Genelde gerek yok

Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu nedir?

GTİP olarak kısaltılan Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu, tüm dünyada ürünlerin tanımlanıp sınıflandırılması için kullanılan 12 haneli bir koddur. İlk 6 hanesi armonize sistem tarafından belirlenir, sonraki 2 haneyle birlikte ilk 8 hanesi aynı bölgedeki ülkeler için ortaktır. Sonraki 2 hane hangi ülkeye ait olduğunu, son 2 hane de ürünün istatistik kodunu belirler.

e-İhracatın fırsat ve avantajları nelerdir?

İşletmeden bireysel müşteriye satış yapılan e-ihracat siparişlerinde uygulanan gümrük vergisi muafiyetleri vardır. Bunları şöyle listeleyebiliriz:

  • Avrupa Birliği Ülkeleri: 22 Euro’nun altındaki siparişlerde gümrük vergisi ve KDV alınmaz.
  • Rusya, Belarus, Kazakistan: 1.000 Euro’nun altındaki siparişlerde gümrük vergisi ve KDV alınmaz.
  • Azerbaycan: 550 Euro’nun altındaki siparişlerde gümrük vergisi ve KDV alınmaz.
  • Ukrayna: 150 Euro’nun altındaki siparişlerde gümrük vergisi ve KDV alınmaz.
  • ABD, Avustralya: 800 Euro’nun altındaki siparişlerde gümrük vergisi ve KDV alınmaz.
  • Körfez işbirliği ülkeleri: 270 Euro’nun altındaki siparişlerde gümrük vergisi ve KDV alınmaz.

Peki bu muafiyet, teşvik ve diğer devlet desteklerini nasıl alabilirsiniz? Müşterilerinize KDV’siz fatura kesip ihracatta sağlanan KDV iadesinden yararlanabilir, özel bankalar ve devletin verdiği özel ihracatçı kredilerinden ya da ihracatçı teşviklerinden faydalanabilirsiniz.

e-İhracat stratejisi ve eylem planı

Ekonomi Bakanlığı yakın zamanda, e-ihracat yapan işletmelerin ticaret süreçlerini hızlandırıp kolaylaştırmayı amaçlayan bir çalışma hazırladı. e-İhracat Stratejisi ve Eylem Planı (2018 – 2020) isimli bu çalışma 2017’de kabul edilerek 6 Şubat 2018 tarihli ve 30324 sayılı Resmi Gazete’de de yayınlandı. e-İhracat yapan şirketlere sağlanan desteği de artırmayı hedefleyen planın detaylarını bu linkten inceleyebilirsiniz.


İşletmeniz için en uygun Mikro yazılımını seçmek için tıklayın.